Spel- och nätrelaterade skador

Vad menas med spelrelaterade skador?
Med spelrelaterade skador menas tillfälliga eller återkommande problem och utmaningar som ofta kopplas till intensivt spelande. Nästan alla som spelar regelbundet digitala spel upplever någon gång enstaka och tillfälliga spelrelaterade problem. När problemen är sporadiska orsakar de ingen betydande skada. Om problemen blir långvariga eller återkommande är det viktigt att lägga märke till spelstilen och fokusera på att stärka kontrollen över sitt spelande.
Negativa konsekvenser kan vara bland annat:
- Fysiologiska (t.ex. smärta i axlar och nacke, trötta ögon).
- Sociala (t.ex. konflikter och gräl med närstående, social isolering).
- Psykiska (t.ex. stress, ångest eller depression, svårigheter med koncentration och uppmärksamhet).
- Kopplade till vardagsfunktioner (t.ex. dygnsrytm, tidsanvändning, frånvaro, försummelse av ansvar).
Många av symtomen är vanliga även bland personer som inte spelar digitala spel. Därför kan det vara svårt för utomstående att avgöra om en enskild negativ konsekvens beror på spelandet eller om personen spelar för att undvika exempelvis stress eller relationsproblem.
Sambandet mellan upplevda negativa konsekvenser och spelande är ofta cirkulärt: spelandet orsakar problem, men problemen kan också leda till att man spelar allt mer.
Om de spelrelaterade problemen är återkommande och långvariga, och om spelaren har svårt att kontrollera sitt spelande, kan det handla om problematiskt spelande. Du kan läsa mer om problematiskt spelande här .
Vad är internetrelaterade skador?
Internetrelaterade skador är tillfälliga eller återkommande negativa konsekvenser som orsakas av tillvaro på internet eller sociala medier. Problemen liknar spelrelaterade problem och utmaningar.
Exempel på internetrelaterade skador är bland annat smärta i händer och ögon, problem med självkänslan, ensamhet, symtom på stress, ångest och depression, svårigheter med koncentration och uppmärksamhet samt utmaningar med dygnsrytmen.
När negativa effekter är återkommande, långvariga och har en betydande inverkan på socialt, fysiskt eller psykiskt välbefinnande, kan det handla om problematiskt användande av internet eller sociala medier. Du kan läsa mer om problematiskt internet- och sociala medieanvändande här.

Lähteitä:
American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM–5). https://www.psychiatry.org/psychiatrists/practice/dsm
Griffiths, M. (2016). Gaming Addiction and Internet Gaming Disorder. Teoksessa Kowert, R. & Quandt, T. (toim.) The Video Game Debate: Unravelling the Physical, Social and Psychological Effects of Digital Games. New York: Routledge, 74-93
Järvelin, Jarkko, Kirsi Marin & Eija Myllymäki. 2018. Ongelmallinen digipelaaminen: opas työntekijälle. Pelituki. Saatavilla: https://pelituki.fi/staging/wp-content/uploads/2020/01/Digipelaaminen_opas.pdf
Marin, Kirsi, Jarkko Järvelin & Eija Myllymäki. 2018. Ongelmallinen internetin ja sosiaalisen median käyttö: opas työntekijöille. Pelituki. Saatavilla: https://pelituki.fi/staging/wp-content/uploads/2020/02/Netti_some.pdf
Paakkari, L.; Tynjälä, J.; Lahti, H.; Ojala, K.; Lyyra, N. Problematic social media use and health among adolescents Int. J. Environ. Res. Public Health 2021, 18(4), 1885. https://doi.org/10.3390/ijerph18041885
Tanner, N., Radwan, R., Korhonen, H. & Mustonen, T. (2020). Sosiaalinen media, ongelmallinen sosiaalisen median käyttö ja someriippuvuus. Sosiaalipedagogiikan säätiö, Helsinki.
World Health Organization. (2018). International Statistical Classification of Diseases and Related Health Problems 10th Revision. ICD-11 for Mortality and Morbidity Statistics (ICD-11). https://www.who.int/classifications/icd/en/