Digitalt spelande

Vad menas med digitalt spelande?
Med digitalt spelande menas spelande vars främsta motiv är underhållning. Digitala spel kan spelas via mobilen, datorn och konsolen och ibland kallas det för videospelande och mobilspelande. Digitalt spelande är en allmän hobby bland barn, unga och vuxna och en viktig hobby för många. Ca 80 % av finländare spelar digitala spel ibland och ca 65 % spelar minst en gång i månaden. (Pelaajabarometri 2024.)
Varför spelar man digitala spel?
Det finns otroligt många olika spel och vad som lockar en varierar stort från spelare till spelare. Spel uppfyller grundläggande psykologiska behov, bland annat 1) tillhörighet, 2) kompetens och 3) självbestämmande.
Spelen erbjuder nöje och en möjlighet att koppla av med innehåll som känns meningsfullt för en själva. Spelen erbjuder upplevelser, utmaningar och möjligheter för inlärning och aktivt deltagande. En del utav oss njuter av spel med tävlingsinriktning där vunna matcher stärker känslan av kompetens och motiverar att fortsätta spela.
Spelen kan vara visuellt väldigt fint gjorda och ha intressanta berättelser och världar där det känns skönt att sjunka in i. Dessutom erbjuder digitala spel ofta möjligheter att spela med andra och känna tillhörighet till gruppen, vilket känns viktigt för en stor del av spelarna.
Det finns lika många motiv till att spela digitala spel som det finns spelare. För en del erbjuder spelen en kommande karriär, en del spelar för att det finns inget annat att göra, andra känner passion till digitala spel sen åratal. Vissa tänker att det bästa är att få spela med vänner och spendera tid tillsammans, andra vill utvecklas och är väldigt tävlingsinriktade.
För att få reda på vilka motiv som ligger bakom digital spelande är det bra att fråga den som spelar. Vad skulle du svara?
Vad gör digitalt spelande så fängslande?
Det finns många orsaker till att digitalt spelande drar till sig. Spel erbjuder gemenskap, självbestämmande och en känsla av kompetens. Ifall någon utav dessa upplevelser inte erbjuds utanför spelvärlden är det lätt att förstå att spelen lockar och till och kan var beroendeframkallande.
Videospel, mobilspel och konsolspel innehåller olika mekanismer för att hålla oss engagerade. Spelmekanismernas mål är att få oss att spela längre eller återvända till spelet gång på gång. Metoderna baserar sig på beteendepsykologi och är väluttänkta.
Några strategiska faktorer som bidrar till att hålla oss kvar är bl.a.:
- Snabbt tempo och tävlingsmoment
- Musik, färger och ljudeffekter
- Lootboxar och belöningar för att spela en utsatt tid / flera dagar i rad
- Spelens oändlighet – den tar aldrig slut
- Ständigt nytt innehåll att upptäcka
- Möjligheter till social interaktion
Färdigheterna i känsloreglering, vardagsstruktur och självkontroll påverkar stort hur bra spelandet hålls i kontroll. Hjärnområden som ansvarar för funktionerna utvecklas ända till 25 års ålder, vilket kan förklara varför unga är särskilt mottagliga för spel- och skärmrelaterade problem. Personer med neuropsykiatriska drag har ofta utmaningar med självkontroll, vilket kan öka risken att fastna i digitala spel.

Lähteitä:
Griffiths, M. (2016). Gaming Addiction and Internet Gaming Disorder. Teoksessa Kowert, R. & Quandt, T. (toim.) The Video Game Debate: Unravelling the Physical, Social and Psychological Effects of Digital Games. New York: Routledge, 74-93
Järvelin, Jarkko, Kirsi Marin & Eija Myllymäki. 2018. Ongelmallinen digipelaaminen: opas työntekijälle. Pelituki. Saatavilla: https://pelituki.fi/staging/wp-content/uploads/2020/01/Digipelaaminen_opas.pdf
Kinnunen, Jani; Tuomela, Milla; Mäyrä, Frans. 2022. Pelaajabarometri 2022: Kohti uutta normaalia. Tampere: Tampereen yliopisto.
Przybylski, A., Rigby, C. & Ryan, R. 2010. A motivational model of video game engagement. Review of General Psychology 14, 154.
Silvennoinen, I. & Meriläinen, M. (2016) Nuoret pelissä. Tietoa kasvattajille nuorten digitaalisesta pelaamisesta ja rahapelaamisesta. THL.