Nepsydrag

Adhd

  • Aktivitets- och uppmärksamhetsstörning (Attention Deficit Hyperactivity Disorder)
  • Den vanligaste s.k. utvecklingsrelaterade neuropsykiatriska störningen som påverkar funktionsförmågan negativt.
  • Symptom: uppmärksamhetssvårigheter, hyperaktivitet och impulsivitet.
  • Förekomst: cirka 4–10 % av befolkningen.
  • Kan diagnostiseras även i vuxen ålder.
  • Förutom psykosociala och medicinska behandlingar spelar miljöinsatser en viktig roll för att stödja personer med ADHD i deras dagliga liv och i deras funktionsförmåga.
  • Information, rådgivning och vägledning, olika terapiformer, rehabiliterings- och kursverksamhet, coachning, kamratstöd och behovsbaserad medicinering kan avsevärt stöda välbefinnandet hos personer med ADHD.

Källa: ADHD God medicinsk praxis 31.5.2017

Läs mer: www.adhd-liitto.fi   

Autismspektrum

    • Beror på avvikande utveckling i hjärnan och märks bland annat i hur en person uppfattar och upplever omvärlden, samt i sättet att kommunicera och samspela med andra.
    • En medfödd och livslång egenskap som yttrar sig mycket individuellt, där funktionsnedsättningarna är unika och varierande.
    • Behovet av stöd varierar ofta med ålder, livssituation, stödinsatser och beroende på stödet från närstående.
    • Gemensamma, igenkännbara särdrag i social interaktion och kommunikation, sensorisk bearbetning, självreglering samt känslighet för överbelastning. Särdragen är väldigt individuella och påverkar funktionsförmågan olika.
    • Dessutom finns många styrkor och resurser, exempelvis god förmåga att fokusera, uppmärksamhet på detaljer, förmåga att lösa komplexa problem och en stark känsla för rättvisa.
    • Om du har träffat en person med autismspektrum, har du endast träffat en person inom autismspektrumet.

    Läs mer: www.autismiliitto.fi 

    Utvecklingsrelaterad språkstörning

    • Utvecklingsrelaterad språkstörning är en störning i språkets utveckling som yttrar sig som svårigheter med att producera tal och/eller förstå språk.
    • Tidigare har man även använt termerna specifik språkstörning och dysfasi för att beskriva detta tillstånd.
    • Förekomst: Cirka 20 % av barnen har en försenad tal- och språkutveckling, och av dessa får i genomsnitt omkring 7 % diagnosen utvecklingsrelaterad språkstörning – beroende på definition och diagnoskriterier.
    • Utvecklingsrelaterad språkstörning är ofta förknippad med andra symtom, såsom motorisk klumpighet samt problem med uppmärksamhet och exekutiva funktioner. Det kan även förekomma brister i sociala färdigheter och känsloreglering.
    • Stödinsatser i barnets eller den ungas vardag – till exempel i hemmet, inom småbarnspedagogiken och i skolan – är en viktig del i att förebygga negativa konsekvenser.
    • Rådgivning och handledning till föräldrar och andra i barnets närmiljö, talterapi och andra nödvändiga rehabiliteringsformer, kursverksamhet samt kamratstöd kan ha stor betydelse för barnets eller den ungas välbefinnande och funktionsförmåga i vardagen.
    • Alternativa och kompletterande kommunikationsmetoder behövs ofta. Till exempel kan användning av bilder och stödtecken underlätta kommunikationen och minska följderna av svårigheter med talförståelse och uttrycksförmåga – såsom problem med inlärning, beteende och social interaktion.

    Läs mer:

    God medicinsk praxis-rekommendation

    www.aivoliitto.fi