Nepsydrag

Adhd

  • Aktivitets- och uppmärksamhetsstörning (Attention Deficit Hyperactivity Disorder)
  • Den vanligaste s.k. utvecklingsrelaterade neuropsykiatriska störningen som påverkar funktionsförmågan negativt.
  • Symptom: uppmärksamhetssvårigheter, hyperaktivitet och impulsivitet.
  • Förekomst: cirka 4–10 % av befolkningen.
  • Kan diagnostiseras även i vuxen ålder.
  • Förutom psykosociala och medicinska behandlingar spelar miljöinsatser en viktig roll för att stödja personer med ADHD i deras dagliga liv och i deras funktionsförmåga.
  • Information, rådgivning och vägledning, olika terapiformer, rehabiliterings- och kursverksamhet, coachning, kamratstöd och behovsbaserad medicinering kan avsevärt stöda välbefinnandet hos personer med ADHD.

Källa: ADHD God medicinsk praxis 31.5.2017

Läs mer: www.adhd-liitto.fi   

Bekanta dig också med: ADHOODS Discord yhteisö 16-29-vuotiaille adhd-oireisille.

Autismikirjo

    • Beror på avvikande utveckling i hjärnan och märks bland annat i hur en person uppfattar och upplever omvärlden, samt i sättet att kommunicera och samspela med andra.
    • En medfödd och livslång egenskap som yttrar sig mycket individuellt, där funktionsnedsättningarna är unika och varierande.
    • Behovet av stöd varierar ofta med ålder, livssituation, stödinsatser och beroende på stödet från närstående.
    • Gemensamma, igenkännbara särdrag i social interaktion och kommunikation, sensorisk bearbetning, självreglering samt känslighet för överbelastning. Särdragen är väldigt individuella och påverkar funktionsförmågan olika.
    • Dessutom finns många styrkor och resurser, exempelvis god förmåga att fokusera, uppmärksamhet på detaljer, förmåga att lösa komplexa problem och en stark känsla för rättvisa.
    • Om du har träffat en person med autismspektrum, har du endast träffat en person inom autismspektrumet.

    Läs mer: www.autismiliitto.fi 

    Kehityksellinen kielihäiriö

    • Kehityksellinen kielihäiriö on kielen kehityksen häiriö, joka ilmenee puheen tuoton ja/tai kielen ymmärtämisen vaikeuksina.
    • Kehityksellisestä kielihäiriöstä on aiemmin käytetty myös termejä kielellinen erityisvaikeus ja dysfasia.
    • Esiintyvyys: noin 20 %:lla lapsista puheen ja kielenkehitys viivästyy ja näistä keskimäärin noin 7 % saa kehityksellinen kielihäiriö -diagnoosin määritelmästä tai diagnoosikriteereistä riippuen.
    • Kehitykselliseen kielihäiriöön on todettu usein liittyvän myös liitännäisoireita, kuten motorista kömpelyyttä sekä tarkkaavuuden ja toiminnanohjauksen ongelmia. Lisäksi sosiaalisissa taidoissa ja tunnesäätelyssä voi esiintyä puutteita.
    • Tukitoimet lapsen tai nuoren arjessa, kuten kotona, varhaiskasvatuksessa ja koulussa ovat olennainen osa haittojen ehkäisyä.
    • Vanhempien ja muun lähiympäristön neuvonta ja ohjaus, puheterapia ja muut tarvittavat kuntoutusmuodot, kurssitoiminta sekä vertaistuki voivat merkittävästi tukea hyvinvointia ja lapsen/nuoren toimintakykyä arjessa.
    • Puhetta tukevat ja korvaavat kommunikointikeinot ovat usein tarpeen. Esimerkiksi kuvien ja tukiviittomien käyttö helpottavat kommunikoimista ja vähentävät usein puheen ymmärtämisen ja ilmaisun vaikeuksiin liittyviä seurauksia, kuten oppimisen, käyttäytymisen ja vuorovaikutuksen ongelmia

    Lue lisää:

    Käypähoito-suositus

    www.aivoliitto.fi